Publisert av: lombelico | april 21, 2009

Hvorfor skrive om klær, sminke og håroppsatser?

I det siste har jeg lagt merke til at enkelte velger å stille spørsmålet om hvorfor i all verden det er slik at bloggene som har flest treff hele tiden har flest treff? De skriver jo bare om hvor fint de har det osv så jeg tenkte at jeg skulle sjekke dette ut. Er det norske folk på randen av sammebrudd hvor de kun bryr seg om kjendiser, kjendis-wannabees, hår, klær, sminke og annet helt unyttige ting. Så jeg gikk inn en tur på blogg.no for å se hvem som popper opp som de mest besøkte.
Slik så det ut når jeg besøkte blogg.no idag...

Slik så det ut når jeg besøkte blogg.no idag...

Øverst kom en blogg som jeg må si i stor grad dreper myten. Det er bloggen til Regine Stokke som sloss mot kreft. Hvis ikke dette er alvorlig så vet jeg ikke hva som er det. Hun skriver løst og fast om sine dager, hvordan sykdommen utvikler seg og om sine ønsker og sitt håp. En rørende blogg de fleste bør se på. På andre og tredje plass finner vi Ida Wulff og Ulrikke Lund som jeg vil si er to helt alminnelige bloggere som skriver om akkurat det som interesserer dem og det som skjer i hverdagen – altså totalt meningsløse ting hvis man skal måle det opp mot Dagsrevyen på NRK, men ganske så interessant om man er faste lesere av VG eller Dagbladet på nett. Faktisk inneholder sidene deres langt mindre skrivefeil enn det du finner hos de fleste nettaviser. På tredje kom det en jente på 16 som heter Julia Nyland Ørsahl som jeg aldri har hørt om, hun er også pika-dø meg interessert i mote, shopping og livet generelt. Det samme gjør nestemann på listen, også han 16 år gammel ved navn Lars Tangen. Så kommer BEA som er 17 år og, sjokk, hun skriver også om livet sitt, mote, shopping og hvor lite hun liker en eller annen som er med i Paradise Hotel (i allefall i siste posten). Felles for de tre siste er at samtlige kommer fra Molde og er ytterst aktive bloggere som daglig (mer eller mindre) skriver om ting i livet sitt. Så kommer Maria som, vent litt, jaggumeg går det fortsatt i livet og interesser (klær, mote og sikkert litt hår også). Etter dette kom Linni som er en av norges største glamourpiker (akkurat som om folk ikke hadde fått med seg det da) som også skriver om livet sitt og hva hun bedriver tiden med. Så kommer Anna som er 14, bor i Trondheim, og blogger om livet sitt og sine interesser som tilsynelatende er de samm som går igjen over hele linja). Til slutt kom June som også blogger om sitt liv og hva hun bedriver tiden med.

Så der har dere det, folk blogger om livet sitt. Merkelig det der. Eller nei. Det er da det alle gjør på et eller annet plan. Det som skjer i livet deres, det de mener om ting. Det som er litt morsomt er at det ikke er seriøse blogger når man ser det mot nyheter eller liknende på TV. Men så er det da også underholdning de fleste er ute etter når de surfer på nett, det er da en grunn til at VG, Dagbladet, Se og Hør osv er noen av norges best besøkte sider. Jeg syntes «mest lest» som er å finne på nettavisen sier det meste, de fleste ganger jeg er der å ser på hva folk leser om så er det i stor grad «sladdernytt» eller kjendisnytt av ymse slag. Så det er nok i bloggverden som i verden generelt at folk er interessert i sladder og relativt uviktig nytt 🙂 Til de som er så utrolig kritiske til det, dere blogger pikadø om det samme bare i en annen innpakning – det handler om hva som er viktig for den enkelte og hva dere selv syntes er viktig. Mens noen er politisk engasjerte og ønsker å bekjempe fattigdom osv er det andre som har tatt opp kampen mot motetragedier og står side om side med motepolitiet… Når det kommer til hvem jeg vil ha med meg på en øde øy er det nok ingen av dere, det er MacGyver eller Lars Monsen det…

Fred ut!


Svar

  1. Lars Monsen?? Kan skjønne MacGyver, for han kan bygge et helikopter av strandsand og kokosnøtthår. Men Lars er vel mer «romantisk kanotur rundt øya, mens vofsen svømmer ved siden av» 🙂

  2. Jeg har bare en ting å si om Lars Monsen: Det er ikke tilfeldig at militæret bygger ned forsvaret i nord på samme tid som Lars Monsen har begynt å kjøre hundeløp der med jevne mellomrom.

  3. Hva er det du insinuerer? Er det forsvaret som legger til rette for Monsen, eller har han jaget dem bort?

  4. Med Monsen på lur er du sikret mat uansett hva som skjer. Når Monsen ser på vannet kommer fisken opp av seg selv fordi den vet den ikke har noe sjangs. Derfor kan det være greit å ha han med. Når det gjelder Macern er han litt mer anvendelig siden han kan bygge altmulig av ingenting 🙂 Plus at Monsern er testet under harde og virkelige forhold mens Mac’ern foreløpig kun eksisterer som tv-serie 🙂

  5. stemmer 🙂

  6. Hva skal en med Macern når man har Monsen liksom? Ta kniven fra Macern og hva har du da? En helt vanlig fyr med rar hockeysveis og en noe velutviklet hjerne?

    Macern trenger stadig hjelpemidler til å få gjort greiene sine, kjemikalier og whatever anna liksom til f eks å gjøre opp bål. Lars Monsen kan gjøre opp bål ved å kjefte på noen pinner til de tar fyr.

  7. Og utfra det jeg har sett av Monsen vet han å lage gos sushi også, det er bare å bite i rett etter fangsten er kommet opp. Tror ikke vi får se den siden av Macern med det første…

  8. Jeg tror at Monsen jaget dem bort jeg. Stakkars menige soldater som eventuelt skulle tatt opp kampen med han. Nei det kan ikke forsvaret utsette sine menige for :p

  9. Jeg tror Monsen skremte de vekk…du vet ekko i fjellet er bare Monsen som har det artig…jeg mener: Det finnes ikke ekko i fjellet, det er bare Lars Monsen som kødder med deg.

  10. hahaha

  11. Når Monsen slår til,
    står lynet stille.

  12. En gang kom en bjørn inn i teltet til Lars Monsen og spiste maten hans. Da spiste Lars Monsen bjørnen.


Legg igjen en kommentar

Kategorier